طلق و پلکسی

چگونه می توان ورق های پلکسی گلاس را برش داد ؟؟

چگونه می توان ورق های پلکسی گلاس ضخیم را برش داد. نکاتی درباره بهترین روش های برش ورق های پلکسی گلاس

چگونگی برش ورق های پلکسی گلاس ضخیم به صورت صحیح و ایمن سؤالی است که از ذهن هر فرد فعالی در این زمینه گذشته است. پلکسی گلاس یکی از محبوب ترین مواد قرن بیست و یکم است. این ترموپلاستیک یکی از مواد با بالاترین نسبت مقاومت به وزن است و امروزه آن را به عنوان عنصر ضروری در ساخت و ساز تبدیل می کند.

به دلیل انتقال نور بالای آن و سایر ویژگی های منحصر به فرد این ماده، در چندین صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن با حداکثر پتانسیل خود استفاده می‌کنند. با این حال، طلق پلکسی گلاس  تنها برای مصارف صنعتی و ساخت‌وساز ساخته نشده است. به این ترتیب، صنعتگران  مرتب به دنبال چگونگی برش پلکسی گلاس هستند تا بتوانند پروژه‌های مختلف خانگی شامل مواد را انجام دهند.

به دلیل ظاهر و عملکرد آن، بسیاری از مردم از آن به عنوان جایگزینی برای شیشه در پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنند تا محصولات منحصر به فردی بسازند که دارای تمام مزایایی هستند که شیشه دارای آن ها است و هیچ کدام از مضرات آن مثل شکننده بودن نیستند.

همانطور که قبلا ذکر شد، این یک ترکیب قوی است که نمی‌تواند به سادگی تکه‌تکه شود و مورد استفاده قرار گیرد. به دانش لازم در مورد چگونگی برش ایمن نیاز دارد تا در طی این روند هیچ حادثه ای رخ ندهد. .

 

نکات برای روش‌های برش ورق های پلکسی :

۱-برش پلکسی گلاس  با یک اره مویی مثل یک حرفه ای :

اره مویی (اره منبت کاری) یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دنیا امروز است. با توجه به اینکه ماشین چقدر از این کار را می‌تواند انجام دهد، تعجبی ندارد که بسیاری از افرادی که دوست دارند با دستان خود کار کنند، آن را در انبار ابزار خود داشته باشند. در حالی که با این ابزار و به خصوص با پلکسی گلاس کار می‌کنید، اقدامات احتیاطی ویژه‌ای وجود دارد که مردم باید انجام دهند.

این بدان معنی است که لباس مورد نیاز را بپوشید. از آنجا که پلکسی گلاس دارای نقطه ذوب 320 درجه است. به همین ترتیب ، بسیاری از ابزارهای برقی نمی توانند آن را به طور صحیح برش دهند زیرا مقادیر زیادی گرما از خود ساطع می کنند که به جای برش درست در نتیجه باعث از بین رفتن مواد می شوند.

روش برش پلکسی گلاس با اره منبت کاری اره مویی با بستن آن روی میز کار شروع می شود اما فضای بین آن و نیمکت را برای حرکت در طی فرآیند برش باز می گذارید. سپس یک خط روی کاغذ رسم کنید تا در کل مراحل برش پیش بروید. پس از مشخص کردن ویژگی و قسمت های برش ، عینک محافظ خود را قرار داده و هدف را تنظیم کنید تا تمام کارهایی که  باید انجام دهید مشخص کنید برای اینکه بدانید از کجا شروع کنید و پایان دهید. هنگام برش با اره منبت کاری ، ضروری است که به آرامی اما در مسیر صحیح بریده شود.

همیشه لازم است که کنترل کامل اره خود را داشته باشید.  تا به شما صدمه نرساند یا مسیر خطا و اشتباه را کاهش دهد.

2- برش پلکسی گلس با اره ی رو میزی بدون اشتباه:

چگونگی برش پلکسی گلس با اره ی رومیزی سوالی هست که خیلی ها از خودشان پرسیده اند و یا برای یافتن پاسخ اینترنت را گشته اند. در واقع اره ی رومیزی یکی از بهترین ابزار هایی است که میتوانید برای برش استفاده کنید. اول ایمنی بعد کار پس وسائل ایمنی خودتان را بپوشید و آماده کار شوید. در ابتدا، اندازه های برش را مشخص میکنیم و سپس ابزاری که میخواهیم با آن برش را انجام دهیم انتخاب می‌کنیم. این ماده در انواع سخت و نرم موجود می باشد. اگر نرم است، تیغه ای با دنده ی کمتر انتخاب کنید اگر سخت است برعکس.

هدف ما در اینجا آن است که گرمای حاصل  از اصطکاک را در زیر دمای ذوب پلکسی گلس نگه داریم. وقتی تیغه را انتخاب کردید اره را روشن کنید و پلکسی را به آرامی وارد دستگاه کنید.اگر قطعه شروع به خرد شدن کرد دستگاه را متوقف کنید و تیغه را با یک تیغه ی یکدست تری جابه‌جا کنید. در حین فرایند در نظر داشتن قطر تیغه بسیار ضروری است تا کوچک شدن قطعه نهایی جلوگیری شود.

3- چگونه پلکسی گلاس را دقیقا به شکل دایره برید:

یکی از شکل های پرطرفدار برش پلکسی گلس جز مربع و مستطیل، خطوط مستقیم یا دایره ای است. یادگیری چگونگی برش پلکسی گلاس به زمان و صبر نیاز دارد، زیرا خراب کردن کار خیلی آسان است. در ابتدا باید از اتصال کاغذ پشتی حین کار اطمینان حاصل کنیم. (زیرا باعث کاهش میزان خرد شدن و خراشیده شدن می شود که امکان برش یکدست تری را فراهم می آورد.) مطمئن شوید که قسمت هایی که باید برش داده شوند را با چسب مشخص کنید تا در هنگام برش از خطوط خارج نشوید.

برای بریدن صحیح قطعه به شکل دایره‌ی کامل، شما نیاز دایرد تا از فوستر استفاده کنید. با این ابزار میتوانید دایره هایی تا قطر 3 اینچ را ببرید. با تیغه های بسیار تیزی که دارند میتوانند دایره های عالی ای روی پلکسی گلاس های کلفت یا نازک ببرند. اگر می خواهید دایره های بزرگتری ببرید میتوانید از اره منبت کاری یا اره ی زاویه ای استفاده کنید. میتوانید بعد از رسم دایره یک سوراخ راهنما به قطر ¼ اینج ایجاد کنید که در ادامه میتوانید از آن برای اتصال تیغه استفاده کنید. در نهایت تنا کار این است که دایره ای که کشیده اید را دنبال کنید و قطعه ی شما آماده است.

4- بریدن پلکسی گلس به اشکال خمیده

بعضی اوقات نیاز است که پلکسی گلاس را به اشکال منحنی، خمیده و یا پیچیده تر برش بدهیم. برای همین ما نمیتوانیم از ابزار های معمولی که برای برش خطوط مستقیم استفاده می کردیم استفاده کنیم. در اینجا یاد میگیریم که چطوری از ابزار هایی که کمتر برای برش معروف هستند استفاده کنیم مثلا اره نواری. برش مواد پلی کربنات مثل پلکسی گلاس نیاز به تیغه ای دارد که سطح کوچکی داشته باشد زیرا تیغه ی بزرگتر باعث میشود بیشتر از خط راهنمای برش خارج بشویم.

هر چه تیغه ضخیم تر باشد برش ما نیز بزرگتر می شود. اما برای اره ی طنابی ما همیشه میتوانیم مقدار و نحوه ی برش  را مشاهده کنیم . این اره ها برای پلکسی گلاس هایی به قطر بیش از 0.412 اینچ بسیار عالی می باشند. در صورت استفاده ی صحیح مواد شفافیت لبه ی خود و همچنین دقت کار را حفظ می کنند.

5- چگونه پلکسی گلاس را بدون ترک خوردگی ورق ببریم:

برش طلق پلکسی گلاس بدون ترک خوردگی ورق ها به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد تا هم به ابزار ها و هم تکنیک ها به طور کامل مسلط شوید. این به معنای آن است که بتوانید دستگاه را به خوبی اداره و همچنین بدانید چطور با پلکسی گلاس رفتار کنید.

برای ورق های نازک با قطر کوچکتر از 16/3 اینچ، میتوانید از چاقو های نرم استفاده کنید و آنقدر برش بدهید تا به نتیجه ی دلخواه برسید. برای ضخامت های بیشتر یک اره ی دندانه ای ، اره ی رومیزی و یا اره ی دایره ای میتوانند کارتان را انجام دهند. این ضروری است که سختی یا نرمی پلکسی گلاس خود را بدانید تا بتوانید تیغه ی مناسب را انتخاب کنید. به خاطر ایجاد گرما ناشی از اصطکاک این بسیار مهم است که روغنی را برای از بین بردن گرما استفاده کنید. اگر ترک خوردگی ای دیدید تیغه و یا سرعت برش را عوض کنید.

6- ورق های پلکسی گلاس ضخیم را مانند یک حرفه ای برش دهید:

اگر می خواهید ورق های پلکسی گلاس ضخیم را برش دهید ، برای انجام این کار به ماشین برش سنگین و کمی قدرت بیشتر نیاز دارید. در اینجا اره های روی میز ، اره های مدور به کار می روند. امروزه ، تیغه های منحصر به فردی وجود دارد که بطور هدفمند برای برش از پلکسی گلاس ساخته شده اند. دانستن نحوه برش ورق های پلکسی گلاس ضخیم نیازمند داشتن تیغه مناسب است.

این اره ها نباید دندانه هایی با فاصله و ناهموار داشته باشند بلکه باید از نظر شکل یکنواخت باشند. هنگام برش ورق پلکسی گلاس ضخیم ، لازم است که ورق را با یک یا دو گیره ببندید تا دستگاه بدون هیچ مشکلی همانطور که قبلاً گفته شد برش دهد. پلکسی گلاس در 320 درجه ذوب می شود. بنابراین اگر تیغه خیلی داغ شد ، باید با آب آن را خنک کنید ، یا کمی مکث کنید و بعداً کار را از سر بگیرید.

7- آسان ترین راه ها برای برش ورق های پلکسی گلاس به شکل های مختلف

ممکن است بخواهید ورق پلکسی گلاس را به شکل ها و اندازه های مختلف زیادی برش دهید ، اما نمی دانید چگونه ؟؟ از آنجا که از پلکسی گلاس می توان برای بسیاری از پروژه ها از پوشش گلخانه ها گرفته تا پروژه های هنری و صنایع دستی استفاده کرد ، شاید لازم باشد این ورق ها را به طیف وسیعی از قطعات مختلف برش دهید. یادگیری نحوه برش پلکسی گلاس به اشکال مختلف ، مستلزم داشتن خلاقیت برای ارائه ایده ها در ذهن خود و اجرایی کردن آن در زندگی واقعی است. برای برش سریع این شکل ها ، ابتدا باید این اشکال را روی پلگسی گلاس ترسیم کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که لایه ی پوششی محافظ روی سطح ورق را جدا نکنید ، زیرا بعداً به آن احتیاج خواهید داشت.

پس از ترسیم ، می توانید از اره مخصوص برای برش قطعات کوچک تر استفاده کنید. از آنجا که این تیغه استثنایی است ، می توانید برش های تمیز ایجاد کرده و حتی اشکال منحنی ایجاد کنید زیرا اره می تواند به سرعت حرکت کند و جهت را تغییر دهد که برای ماشین های برش بزرگ تر امکان پذیر نیست. اگر شما نیاز به برش قطعات با دقت و جزییات بیشتر دارید ، باید از اره مخصوص برای اینکار استفاده کنید. این ابزارهای دستی برای برش شکل های بزرگتر مناسب است زیرا می توانید آنها را به اندازه مورد نیاز برش دهید. اگرچه این روند سریع نخواهد بود ، شما اندازه مورد نظر خود را بدست می آورید .

موارد استفاده از ورق های پلکسی گلاس چیست؟

از پلکسی گلاس برای موارد مختلف زندگی روزمره به جای مواد سخت استفاده می شود. در اینجا برخی از کاربردهای ورق پلکسی گلاس آورده شده است.

  • باغ: از آن به جای دیوارهای چوبی در اطراف باغ استفاده کنید.
  • پنجره : از آن برای جایگزینی شیشه پنجره و همچنین برای درب استفاده می شود.
  • مبلمان خانگی (بهسازی): از آنها برای وسایل مختلف مبلمان منزل استفاده کنید. مقرون به صرفه است و به راحتی جایگزین می شود.
  • صنایع دستی: شما می توانید از آنها برای صنایع دستی و کارهای مختلف زندگی روزانه و پروژه های مورد نظر خود استفاده کنید.

آیا سوراخ کاری یا پیچ کردن بر روی ورق های پلکسی گلاس امکان پذیر است یا خیر ؟؟

پیچ کردن در پلکسی گلاس نسبت به چوب و فلز متفاوت است. پلکسی گلاس شفاف است. سوراخ های حفاری می تواند یک علت ترک باشد که می تواند به ظاهر تمیز آن آسیب برساند. از مته های مخصوص پلکسی گلاس استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *